Varje år innan sommaren delar vi därför ut vår stora hyresgästenkät. Boende i ungefär var tredje trapphus får möjlighet att besvara enkäten varje år. År 2025 delade vi ut enkäten i maj, och fick in svar från 5 600 hyresgäster (en svarsfrekvens på 61 procent). Och resultatet visar att vårt så kallade serviceindex är det högsta någonsin; drygt 84 procent är nöjda eller mycket nöjda med vår service.
Under hösten går vi igenom resultatet, planerar för vi kan ta oss an det som behöver förbättras i våra olika områden och presenterar våra planer.
Hur går enkäten till?
I några områden med få lägenheter får alla hushåll enkäten. Vissa adresser är undantagna, till exempel i fastigheter som håller på att renoveras eller byggas om.
Det är ett undersökningsföretag som genomför enkäten för vår räkning, och som garanterar att svaren är helt anonyma för oss. Enkäten fylls i på papper som vi delar eller skickar ut, eller på undersökningsföretagets webbplats.
Resultaten från våra kundundersökningar använder vi som underlag när vi planerar vår verksamhet och husens förvaltning.
Tack alla ni som svarar på enkäten och hjälper oss att skapa ett bättre boende!
Så fungerar enkäten
- Mäter hur nöjda ni hyresgäster är med ert boende och oss som hyresvärd, och hur många som skulle kunna rekommendera Stockholmshem till andra.
- Innehåller också frågor om upplevd trygghet i området och i lägenheten, städning av trapphus och tvättstugor, felanmälan och sophantering
- Resultatet av enkäten ger ett detaljerat svar på vad som fungerar bra och mindre bra och ger oss vägledning i vad våra kunder tycker att vi ska prioritera
- Vi återkopplar resultatet till er hyresgäster.
Frågor?
Kontakta Stockholmshems marknadsanalytiker Josefin Forsén på epost@stockholmshem.se.