Till startsidan på stockholmshem.se

E-faktura

Om du inte längre vill ha pappersfaktura och slippa skriva in långa OCR-nummer vid betalning så kan du anmäla dig till elektronisk faktura, e-faktura. Då går hyresavin direkt in i din internetbank.

Hur gör jag?

Kontrollera först om din bank erbjuder e-faktura för betalning till Stockholmshem. Då är det enklast att ansöka direkt via det formulär som du länkas till via din internetbank. Du kan också välja att fylla i blanketten nedan och skicka in till oss så administrerar vi din ansökan. Tänk på att den hanteringen kan ta några dagar extra än när du själv registrerar ansökan via internetbanken.

Viktigt! E-fakturan måste registreras på den som står först på hyresavtalet, "hyresgäst 1". Vem det är framgår på hyresavtalet och hyresavin, och syns när du loggar in på Mina sidor här på webben. Är du som ansöker inte själv hyresgäst hos oss som kan logga in måste du ta reda på vem som är hyresgäst 1.

Del 2 på blanketten ska fyllas i om någon annan än hyresgäst 1 gör ansökan.

Så här ser blanketten ut om du väljer att anmäla dig till oss och inte direkt hos din internetbank.

Allt vi hyr ut, lägenheter, lokaler och bilplatser/garage, är möjligt att betala med e-faktura. Juridiska personer kan dock inte använda e-faktura.

Vanliga frågor

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura?
Du måste själv logga in på din internetbank för att se om du har några nya e-fakturor.

Får jag en pappersfaktura också?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Stockholmshem använder ibland hyresbeskedet för information till dig som hyresgäst. Även den elektroniska fakturan kommer alltså att ha samma information. Därför är det bra om du alltid läser igenom fakturan i samband med att du betalar den.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Nej. Om du önskar e-faktura i stället för autogiro får du avsluta autogirot för Stockholmshem hos din bank.

Vilken information behöver jag för att anmäla e-faktura?
I webbformuläret som du når via din internetbank samt i blanketten nedan framgår vilka uppgifter som behöver fyllas i.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När måste jag anmäla mig till e-faktura?
Du kan anmäla dig när som helst. Så fort anmälan är verkställd kommer din nästa hyresavi alternativt faktura som e-faktura i stället för på papper.

När får jag e-fakturan?
Vi skapar och skickar e-fakturan samtidigt som pappersavierna, men eftersom e-fakturan inte är beroende av postgången får du den några dagar tidigare än du fick pappersavin.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
För allmänna frågor kan du kontakta din internetbank. Har du frågor om betalningar, innehållet i fakturan och liknande, kontakta Stockholmshems kundtjänst.