Stockholmshem har många viktiga intressentgrupper. Listan över de viktigaste intressenterna har utarbetats i dialog med de övriga allmännyttiga bolagen inom Stockholms stad – Svenska bostäder och Familjebostäder. Det är viktigt för Stockholmshem att vara lyhörd inför intressenternas förväntningar på bolaget avseende social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Dialoger med våra intressenter sker löpande i olika mötesforum. För att också få en bild av förväntningar inom bredare intressentgrupper skickas enkäter ut till medarbetare och hyresgäster. Utifrån dessa underlag har vi gjort en intressentanalys för att få en tydlig bild av vilka frågor vi behöver arbeta med.
Nedan ser du vilka frågor som enskilda intressenter lyfter och hur Stockholmshem arbetar med dessa.
Intressenter | Kanaler för dialog | Viktiga frågor | Aktiviteter 2019 | Planerad aktivitet 2020 |
---|---|---|---|---|
Bostadshyresgäster
|
Information i trapphus Kundundersökning Boendeenkäter Samrådsmöten Dialogmöten Workshops Kundtjänst, kundvärdar, kundförvaltare Webbsida Sociala medier |
Trygghet Områdesutveckling Rent och snyggt Matavfall Underhåll i lägenhet Felavhjälpning Klagomålshantering Säkra och funktionella fastigheter Mobilitet |
Trygghetspaket i samband med upprustningar – bl a bättre belysning och lås Två platsspecifika utemiljöprojekt med stöd från Boverket Utökad matavfallsinsamling Kvartersvärdar håller rent och snyggt i bostadsområden Ronderingar har utvecklats utifrån objekt och årstidsspecifika behov. |
Taktiska planer för trygghet och minskade sociala skillnader mellan våra bostadsområden Taktisk plan för nöjda kunder Ett platsspecifikt utemiljöprojekt med stöd från Boverket Ta fram bemötanderiktlinjer och kommunicera dem internt. Projekt utöka mobilitetstjänster |
Lokalhyresgäster
|
Kundförvaltare, kundtjänst Lokaluthyrare Webbsida Sociala medier |
Rimlig hyresnivå Hyreskontrakt som ger lokalhyresgäst handlingsfrihet Möjlighet till snabb kontakt med förvaltning Avfallshantering |
En centrumstudie har genomförts Arbetssätt för att ta emot SHIS hyresgäster har utvecklats |
Utifrån centrumstudien ta fram en plan för att utveckla centrum och lokaler med eftersatt underhåll Taktisk plan lokaler |
Medarbetare
|
Medarbetarundersökning Arbetsmiljöombud Fackliga samråd Utvecklingssamtal Lönesamtal Utbildningstillfällen Visselblåsarbrevlådan |
Hälsa och välbefinnande Friskvårdsbidrag Jämställdhet Arbetsvillkor Mångfald Minska korruption Nya arbetssätt Kompetensutveckling Moderniserade kontor |
Indviduell och företagsövergripande kompetensutveckling, t ex utbildningar inom arbetsmiljö och arbetsrätt för chefer och skyddsombud samt miljöintroduktionsutbildning för alla anställda. Mentorskapsprogram Utveckling av förmåner för medarbetare Visselblåsarutbildning med alla medarbetare. |
Workshop i värderingsarbete för alla anställda. Workshops inför ombyggnad av huvudkontoret Ta fram riktlinjer för mottagande av praktikanter. |
Ägare
|
Styrelsemöten Dialog med VD Styrelsekonferens Årsredovisning |
Nyproducera bostäder Tryggt och säkert boende Bostäder åt SHIS Energi och klimat Hållbarhetsfrågor Balans i ekonomin |
Invigning av Stockholmshems första "Stockholmshus” Det första projektet med utvecklat arbetssätt för att öka barns inflytande inför upprustningar av gårdar har genomförts |
Byggstart av flera Stockholmshus Byggstart av projekt i nyproduktion Energibesparingsprogram Agenda 2030 Taktisk plan trygghet |
Hyresgästföreningen
|
Hyresförhandlingar Samrådsmöten |
Rimliga hyror Boendeinflytande Områdesinflytande |
Principavtal undertecknat med Hyresgästföreningar om systematiserad hyressättning. Ett antal lägenheter inventerade till grund för poängjustering för systematiserad hyressättning. |
Hyresförhandlingar Projekt med lokala hyresgästföreningar i våra bostadsområden Utveckling av systematiserad hyressättning |
Leverantörer
|
Upphandlingar Löpande dialog och kontroller under avtalstid Avtalsuppföljningsmöten
|
LOU Korrekta avtal med balanserade avtalskrav Professionell beställare Antikorruption Mänskliga rättigheter |
"Rättvist byggande" utökades och Svenska Bostäder, Familjebostäder och SISAB involverades Miljö- och sociala klassificeringar inför upphandlingar |
Miljö- och sociala klassificeringar inför upphandlingar utvecklas |
Stockholms stad
|
Samverkan i projekt Möten kring stadens krav på Stockholmshem Nätverksmöten med stadens bolag och förvaltningar Remisser Deltagande i stadens workshops och seminarier |
Aktiv aktör i stadsdelar God dialog Socialt ansvar Samarbeten i projekt med stadens bolag och förvaltningar |
Ny modell för sommarlovsaktiviteter i samarbete med Svenska Bostäder och Familjebostäder Stockholmsmentor i samarbete med Arbetsmarknadsförvaltningen |
Fortsätta arbetet med att utveckla erbjudandet om sommarlovsaktiviteter Hitta flera samarbetsformer med stadens bolag och förvaltningar |
Branschorganisationer
|
Medlemsmöten och nätverk via Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta
|
Hyressättning Kompetensförsörjning Omvärldsbevakning |
Arbete för att hitta ny byggkapacitet utomlands tillsammans med Svenska Bostäder och Familjebostäder Deltog i Allmännyttans digitaliseringsinitativ |
Samverkan i utvecklingsfrågor
|