Stockholmshem är en långsiktig bostadsförvaltare, som också bygger nytt. Generationer flyttar in och ut hos oss. Staden får nya årsringar och bostäderna behöver underhållas.
Oavsett om det är Stockholmshems egen personal eller leverantörer som utför arbetet så känner Stockholmshem ett stort ansvar för att verksamheten fungerar på ett hållbart sätt.
Väsentlighetsanalys och koppling till de globala målen
Vi jobbar dagligen med hållbarhet i vår verksamhet. För att förstå vilken påverkan vår värdekedja har på ekonomi, ekologi och samhälle utgår vi från FNs globala mål och agenda 2030. Under 2017 och 2018 gjorde bolagets ledningsgrupp väsentlighetsanalysen över vilka bolagets viktigaste frågor är. Detta har skett dels utifrån de som kommit fram i intressentdialogerna och dels genom analyser av omvärldshändelser inom de tre hållbarhetsaspekterna och vår klimatpåverkan samt ägardirektiven och de egna strategierna. Analysen inkluderar både leverantörskedjans påverkan, Stockholmshems direkta påverkan och hyresgästernas avtryck som vi kan rå över.
Enligt väsentlighetsanalysen blev de viktigaste frågorna för Stockholmshem:
- Hållbar ekonomi. Anledningen är att en hållbar ekonomi ses som grundläggande för verksamheten och samhället och är ett första led till att sedan kunna erbjuda en långsiktig bostadsförsörjning.
- Hög affärsetik och antikorruption. I den bransch Stockholmshem verkar, inte minst i samband med byggverksamhet, är det viktigt att sätta affärsetik och arbetet mot korruption högt på agendan.
- Trygghet och minskade sociala skillnader. Stockholmhem är en stor aktör på bostadsmarknaden och kan påverka och göra skillnad för invånarna i Stockholm.
- Attraktiv arbetsgivare. Det är viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare i en sektor där det rådet brist på arbetskraft.
Viktiga frågor i vår värdekedja och hur de hanteras
Nedan anges viktiga frågor kopplade till Stockholmshems värdekedja och väsentlighetsanalys, och vad bolaget gör för att hantera dessa.
Nyproduktion | Uthyrning | Förvaltning | Underhåll | Växande och förtätad stad | |
---|---|---|---|---|---|
Viktiga frågor |
Klimatneutrala 2030 Trygghet och minskade skillnader mellan bostadsområden Bostadsförsörjning Områdesutveckling Professionell beställare Hög affärsetik och antikorruption Sociala och rättvisa villkor |
Nöjd kund Hög affärsetik och antikorruption |
Klimatneutrala 2030 Nöjd kund Trygghet och minskade skillnader mellan bostadsområden Områdesutveckling Boendeinvolvering Boendedialog Hög affärsetik och antikorruption Professionell beställare Effektiv digitalisering |
Klimatneutrala 2030 Trygghet och minskade skillnader mellan bostadsområden Energieffektiviseringar Boendeinvolvering Boendedialog Hög affärsetik och antikorruption Professionell beställare
|
Klimatneutrala 2030 Trygghet och minskade skillnader mellan bostadsområden Agenda 2030 Områdesutveckling |
Våra arbetssätt |
Miljöpolicy Miljöprogram Byggvarubedömningen Hållbart byggande Rättvist byggande Projekteringsanvisningar SHIS Bostad Riktlinje för upphandling/LOU Riktlinje för mutor och representation Stockholmshusen Attestinstruktioner Internkontrollplan |
Bostadsförmedlingen Riktlinjer för mutor och representation Attestinstruktioner Rutiner för andrahandsuthyrning Internkontrollplan |
Miljöpolicy Arbetsmiljöarbete Process för säkra och funktionella fastigheter Områdesutvecklingsprojekt Riktlinjer för mutor och representation Riktlinje för upphandling/ LOU Attestinstruktioner Internkontrollplan
|
Miljöpolicy Arbetsmiljöarbete Byggvarubedömningen Process för samråd och hyresgästinflytande Riktlinjer för mutor och representation Riktlinje för upphandling/LOU Attestinstruktioner Internkontrollplan Projekteringsanvisningar Underhållsplan |
Miljöpolicy Områdesutvecklingsprojekt Trygghetsprogram Dialoger med medborgare |