Vad finns det för regler i huset?
Det är samma regler här som i alla hus – visa hänsyn till dina grannar. Läs mer om vad du har för ansvar som hyresgäst och vilka ordningsregler som gäller hos oss: Ansvar & trivsel – Ordningsregler.
Vart vänder jag mig om jag vill göra en felanmälan?
Felanmälan görs via vår kundtjänst 08-508 39 000.
Vad gör jag om min granne stör?
Börja med att prata med din granne. Om inte det funkar, kan du kontakta vår kundservice dagtid på vardagar, 08-508 39 000.
Under kvällar och helger mellan kl 20.00-03.00, fredag och lördag kl 20.00-04.00 hör du av dig till Störningsjouren vid akuta pågående störningar, tel 08-658 11 60.
Får jag måla om eller tapetsera i min lägenhet?
Vår rekommendation är att du anlitar ett proffs eller beställer tjänsten från oss. Målningen eller tapetseringen måste göras ”fackmannamässigt”, och färgerna får inte vara för utstickande. Gör du permanenta förändringar i lägenheten kan du kan bli ersättningsskyldig eller vara tvungen att återställa bostaden i ursprungligt skick innan du flyttar.
Går det att hyra lägenheten möblerad?
Nej, lägenheterna hyrs ut omöblerade.
Vad är det för kök?
Varje lägenhet har en egen köksdel med kyl, frys och spis. Det är inte tillåtet att installera golvdiskmaskin. Det finns inget gemensamt kök i huset.
Finns det bredband?
Ja. Öppen fiber är indraget till samtliga lägenheter.
Behöver jag teckna elabonnemang?
Nej. I hyran för våra studentlägenheter ingår el. Det är ovanligt, men du som hyr studentlägenhet av oss behöver alltså inte teckna eget avtal med Ellevio.
Får barn bo i studentlägenhet?
Ja.
Kan jag ta med mitt husdjur?
Ja. Du får gärna ha husdjur i din lägenhet, men visa hänsyn. Håll alltid hunden kopplad utomhus och plocka upp efter den. Har du katt måste du se till att den inte smutsar ner i våra gemensamma utrymmen, som trapphus och sandlådor.
Var kan jag tvätta?
Det finns gemensam tvättstuga som är öppen dyghet runt. Det finns ingen tvättmaskin inne i studentlägenheterna och det är heller inte tillåtet att installera någon.
Finns det cykelrum?
Ja.
Får jag tillgång till något förråd?
Det varierar beroende på vilket studenthus du bor i. De lägenheter som inte har förråd i källaren eller på vinden har ett större garderobsutrymmet (så kallat lägenhetsförråd) i lägenheten.
Kan jag hyra en parkeringsplats?
Se information under respektive studenthus.
Måste jag ha en hemförsäkring?
Ja, alla som bor hos Stockholmshem ska ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. En hemförsäkring är en stor trygghet och viktig för att du som hyresgäst inte ska drabbas ekonomiskt om det börjar brinna eller du eller en granne får en allvarlig vattenskada. Läs mer under: Nyinflyttad.
När ska jag betala min hyra?
Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen varje månad.
Den kan du betala via autogiro, se: Att betala hyran.
Vad ingår i hyran?
Värme, vatten och hushållsel ingår.
Får jag hyresrabatt under sommaren?
Nej, det är inte hyresfritt under sommaren.
Kan jag överlåta eller byta min studentlägenhet till en annan studentlägenhet?
Vi måste alltid godkänna ett byte eller en överlåtelse.
Om du har godkända skäl till bytet och din byteshyresgäst också är studerande inom Stockholms län kan ett sådant byte godkännas.
Du kan enbart överlåta lägenheten till en person du varit sammanboende med och som flyttade in samtidigt som du och också är student.
Ansökningsblanketter finns här: Lägenhetsbyten.
Kan jag hyra ut lägenheten i andra hand?
Vi måste alltid godkänna en andrahandsuthyrning.
Det kan vi göra om du har särskilda skäl och att den du vill hyra ut till är student i Stockholms län.
Ansökan ska göras via blankett, se: Andrahandsuthyrning.
Vad har jag för uppsägningstid?
Normalt har du två månaders uppsägningstid när du säger upp lägenheten. Det betyder minst två kalendermånader. Exempel: Du säger upp din lägenhet den 23 mars. Då har du hela april och hela maj som uppsägningsmånader, och ditt hyreskontrakt avslutas 31 maj.
Kan jag få bostadsbidrag som student?
Det kollar du med Försäkringskassan, se: Försäkringskassans webbplats.