Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:
  • En man och två kvinnor i ett växthus med mycket grönska
    Ellie, Danne och Linnea i kvarteret Spindeln skapar grannsämja, trygghet och nya möten genom olika aktiviteter. Foto: Bengt Alm.

Trygghet

Du som bor hos oss ska känna dig trygg och säker både hemma och utomhus i våra bostadsområden – alla tider, alla dagar, året om.

Vi arbetar hela tiden för att våra områden ska vara trevliga och trygga att vistas och bo i. Det handlar om allt från belysning och upprustning av källare till att arbeta med områdesvärdar eller sponsra olika aktiviteter, som exempelvis kvartersodling. Vi arbetar också med större områdesutvecklingsprojekt.

Våra områdestekniker och kundförvaltare finns på plats för dig som bor hos oss. Störningsjouren är dessutom en extra trygghet för våra hyresgäster. Hit kan du vända dig under kvällar och nätter om du tycker att något eller någon är störande. 

Vi har en trygghetsbil som varje kväll och natt, året om rör sig i våra bostadsområden och arbetar kontakt- och trygghetsskapande. Bilen är utrustad med brandsläckare, första hjälpen och defibrillator för att vid behov kunna bidra med snabb insats.

I våra hus, bland annat i tvättstugorna, finns också information om hur du kan agera i otrygga och hotfulla situationer.

En god inomhusmiljö är lika viktig. Förutom att hantera brister som kan uppstå, arbetar vi förebyggande med säkerhetsbesiktningar, radonkontroll, brandsäkerhet och allt tänkbart däremellan.

Hemförsäkring

Alla som bor hos oss på Stockholmshem behöver ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. En hemförsäkring är en stor trygghet, och viktig så att du inte ska drabbas ekonomiskt om det till exempel brinner eller blir en vattenskada i din lägenhet eller hos någon av dina grannar.

Ingen dörrknackning i våra hus

Vi ser det som en trygghetsfråga att du som hyresgäst vet vem som rör sig i ditt hus. Därför har vi fattat ett principbeslut om att inte tillåta försäljning eller marknadsföring via dörrknackning i våra fastigheter. Det innebär att vi inte ger access till några aktörer annat än våra egna leverantörer, alltså företag som är där på vårt uppdrag för att utföra ett arbete.

När vi från Stockholmshem kommer på besök bokar vi alltid tid innan, vi kommer inte oanmälda. Det är för att du som hyresgäst ska känna dig trygg med att det verkligen är vi som ringer på. Om du känner dig tveksam kan du alltid ringa vår kundtjänst och stämma av innan du öppnar dörren.

Det finns också saker du själv kan göra för att skydda din bostad. Klicka på länkarna i menyn och läs mer.

Customer service