Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Nyinflyttad

Välkommen till oss på Stockholmshem! Att byta bostad är för många ett stort steg och det är mycket som ska ordnas i samband med en flytt.

Vi hoppas att du ska trivas hos oss!

Flyttanmälan

Gör en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokförings­adress. Enligt lag måste du anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när du flyttar. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring. Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, postfack, när du loggar in på Mina sidor här på vår webb eller i ditt kontrakt. 

Elabonnemang

Gör en anmälan till nätägaren om nytt elabonnemang (elnätsavtal). I våra fastigheter är det i de allra flesta fall Ellevio.

Du väljer själv vilken leverantör du köper din el ifrån. Priserna kan variera så det lönar sig att jämföra. Om du inte väljer så anvisar nätägaren dig en leverantör. Det vanligaste är då att du får ett abonnemang med tillsvidarepris och det kan vara dyrare än att teckna ett avtal med bundet pris för en viss period.

Kom ihåg att även avsluta ditt gamla elnätsavtal för bostaden du flyttar ifrån.

Hemförsäkring

Alla som bor hos oss på Stockholmshem behöver ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. En hemförsäkring är en stor trygghet, och viktig så att du inte ska drabbas ekonomiskt om det till exempel brinner eller blir en vattenskada i din lägenhet eller hos någon av dina grannar.