Intressenter
|
Kanaler
|
Förväntningar
|
Aktiviteter 2018
|
Planerade aktiviteter 2019
|
Bostadshyresgäster |
Årlig kundundersökning; Samtal/möten med kundtjänst, kundvärdar, kundförvaltare; Trapphusinformation; Samrådsmöten vid upprustningar. |
Trygghet; Matavfallsinsamling; Underhåll i lägenhet; Rent och snyggt i allmänna utrymmen och utemiljö; Felavhjälpning och klagomålshantering; Säkra och funktionella fastigheter (missnöje med luft- och ljudkvalitet i bostäder). |
Trygghetspaket infört i samband med upprustningar – innebär bl a bättre belysning, lås och öppna förrådslösningar;
Miljövärdar håller rent och snyggt i grovsoprummen;
Ronderingar har utvecklats utifrån objekt och årstidsspecifika behov. |
Projekt för snabbare utbyggnad av hämtställen för matavfallsinsamling;
Platsspecifika utemiljöprojekt (3-5 st) med stöd från Boverket;
Utveckla den proaktiva förvaltningen med utökat arbete kring ärendeanlys
Ta fram bemötanderiktlinjer och kommunicera dem internt. |
Lokalhyresgäster |
Kundförvaltare; Kundtjänst; Lokaluthyrare; Webbsida. |
Rimlig hyresnivå; Hyreskontrakt som ger lokalhyresgäst handlingsfrihet; Möjlighet till snabb kontakt med förvaltning; Avfallshantering. |
En centrumstudie har genomförts;
Arbetssätt för att ta emot hyresgäster i SHIS har utvecklats. |
Utifrån centrumstudien ta fram en plan för att utveckla centrum och lokaler med eftersatt underhåll. |
Medarbetare |
Medarbetarundersökning; Arbetsmiljöombud; Fackliga samråd; Utvecklingssamtal; Lönesamtal; Utbildningstillfällen. |
Hälsa och välbefinnande; Jämställdhet; Arbetsvillkor; Hållbar energianvändning; Hållbar stadsutveckling; Minska utsläpp till luft, vatten och mark; Hållbar upphandling; Biologisk mångfald; Hållbar användning av vatten; Minska korruption.
|
Utbildningar inom arbetsmiljö och arbetsrätt för chefer och skyddsombud har genomförts.
Nytt friskvårdsbidrag för samtliga anställda har införts, med en nyttjandegrad på drygt 70%.
Miljöintroduktionsutbildning för alla anställda har tagits fram och genomförts. |
Ta fram bemötanderiktlinjer och kommunicera dem internt.
Utveckla en whistleblowing-funktion
Ta fram riktlinjer för mottagande av praktikanter. |
Ägarrepresentanter |
Styrelsemöten; Löpande dialog med vd; Styrelsekonferens; Årsredovisning. |
Tryggt och säkert boende; Nyproducera bostäder; Vara hyresvärd åt SHIS; Energi och klimat; Ha en ekonomi i balans; Boendeinvolvering. |
I nio projekt (om ca 900 bostäder totalt) är koncepthuset "Stockholmhus" i olika skeden i planeringsfasen. |
Byggstarta Stockholmshems första "Stockholmshus";
Slutföra det första projektet med utvecklat arbetssätt för att öka barns inflytande inför upprustningar av gårdar. |
Hyresgästföreningen |
Hyresförhandlingar; Samrådsmöten. |
Hyresnivå; Boendeinflytande (särskilt viktigt vid ombyggnad). |
Principavtal undertecknat med Hyresgästföreningar om systematiserad hyressättning. |
Inventera ett antal lägenheter till grund för poängjustering för systematiserad hyressättning. |
Leverantörer |
Upphandlingar; Löpande dialog under avtalstid; Avtalsuppföljningsmöten. |
Att LOU följs; Korrekta avtal med balanserade avtalskrav Professionell beställare |
"Rättvist byggande", ett projekt för att säkerställa sund konkurrens på lika villkor bland bolagets byggprojekt, påbörjades och utvecklades. |
Fortsätta arbetet med "Rättvist byggande" och involvera Svenska Bostäder, Familjebostäder och SISAB. |
Stockholms stad |
Samverkan i projekt; Möten kring stadens krav på Stockholmshem. |
Aktiv aktör i stadsdelar; God dialog; Ta socialt ansvar för utsatta grupper. |
Aktiv part i lokala utvecklingsprogram.
Sett över arbetet med sommarlovsaktiviteter. |
Införa ny modell för erbjudande om sommarlovsaktiviteter i samarbete med Svenska Bostäder och Familjebostäder. |
Branschorganisationer |
Medlemsmöten och nätverk via Fastighetsägarna och SABO |
Hyressättning; Kompetensförsörjning. |
Under året har arbete gjorts för att bredda möjligheten att hitta ny byggkapacitet utomlands. |
Fortsätta arbetet för att bredda möjligheterna att hitta ny byggkapacitet utomlands tillsammans med Svenska Bostäder och Familjebostäder. |