Affärsetik
Säkerställa hög affärsetik i alla delar av verksamheten
God affärsetik handlar om att följa såväl interna och externa regelverk och lagstiftning samt ha hög moral i hantering av allt som kan ha ett värde – om det så handlar om ett inköp av en vara, en upphandling av en tjänst, en rekrytering eller en förmedling av en lägenhet.
Tidigare har policyn som rör representation skickats hem till alla nya medarbetare, men från och med våren 2019 byter vi rutin så att HR-avdelningen går igenom sådana rutiner med alla nyanställda och pratar om dem. Under våren 2019 kommer också särskild information gå ut till medarbetarna som rör mutor, jäv och den nya visselblåsarrutinen som införs våren 2019.
Stockholmshem arbetar med löpande internkontroller utifrån en internkontrollplan för att säkerställa att verksamheten bedrivs utifrån beslutade regelverk. Vid dessa kontroller granskas interna arbetssätt så att beslutade arbetsprocesser följs. För att hålla god ordning avseende ekonomisk hantering har bolaget en attestinstruktion. Avseende korruption finns det två områden som identifierats som särskilt riskfyllda inom bolaget. Det är arbetet med upphandlingar och uthyrningsverksamheten. Nedan redovisas hur bolaget arbetar med dessa risker.