Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Stockholmshem söker områdeschef

Brinner du för fastighetsförvaltning, verksamhetsutveckling och praktiskt ledarskap? Till vårt distrikt Sydväst söker vi dig som är en erfaren ledare med kunskap och intresse för fastigheter, människor och ekonomi. Sydväst är indelat i tre förvaltningsområden och du kommer att ansvara för våra fastigheter i Skärholmen, Sätra och Rågsved.

Som områdeschef har du uppdraget att långsiktigt utveckla Stockholmshems fastigheter inom ett specifikt geografiskt område. Du leder flera förvaltningsteam och säkerställer balansen mellan teknik, kund och ekonomi på ett affärsmässigt sätt. Rollen innebär även fastighetsägaransvar och du agerar beställare av projekt såväl som ansvarar för påverkbara kostnader och intäkter inom området. Vidare ansvarar områdeschefen för goda kundrelationer och en bra kommunikation med hyresgäster och andra aktörer inom det geografiska området. Du har personalansvar för kundförvaltare, kundvärdar och områdestekniker med ett närvarande och operativt ledarskap.

Du har din placering på kontoret i Skärholmen, rapporterar till distriktschefen och ingår i distriktets ledningsgrupp.

Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden

  • Ha fastighetsägaransvar inom ett geografiskt område
  • Aktivt leda flera förvaltningsteam
  • Säkerställa daglig drift och service
  • Ansvara för områdes- och underhållsplanering
  • Ansvara för intäkts- och kostnadsbudget (genom nyckeltal)
  • Ansvara för kontakter med entreprenörer och beställningar och uppföljning av drift och underhåll i samarbete med sitt team
  • Beställare av projekt – ansvara för beslutsunderlag
  • Driva områdes- och stadsutveckling
  • Leda förbättringsarbete utifrån NKI
  • Utveckla samarbetet med lokala aktörer samt hyresgästernas boinflytande
  • Bidra till att utveckla nyproduktion (uppstart och överlämning)
  • Ansvara för marknadsföring av området
  • Ansvara för utveckling av lokalbeståndet i samverkan med Lokaluthyrningen
  • Ansvara för hyresgästinformation inom området
  • Delta i hela företagets utveckling av processarbete
  • Aktivt bidra i områdesutveckling med andra aktörer t ex Fastighetsägarna, stadsdelsförvaltningar, polis och lokala trygghetsgrupper.

Din profil

Du har akademisk utbildning som fastighetsekonom, högskoleingenjör (fastighetsförvaltning) eller motsvarande. Du har också flerårig erfarenhet av fastighetsförvaltning och kunskap om bostadsfrågor. Vidare har du erfarenhet av ekonomisk uppföljning samt kunskaper inom hyresjuridik. Du har även mångårig erfarenhet av att leda andra människor mot gemensamma mål. Erfarenhet av bostadsförvaltning är meriterande.

Personliga kompetenser

För att trivas i rollen ser vi att du är en god ledare vilket enligt oss innebär att du har god förmåga att skapa engagemang, tillhörighet och arbetsglädje och att du handlar enligt verksamhetsenliga mål och riktlinjer. Du har ett gott omdöme, är tydlig i din kommunikation och delegerar uppgifter på ett bra sätt. Att arbeta med människor och utveckla verksamheten tillsammans med dina medarbetare är något du värderar högt. Du är initiativtagande och duktig på att skapa och vårda relationer och lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är också affärsmässig och fokuserar på kostnader, intäkter och effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv.

Vi erbjuder

Hos Stockholmshem får du möjligheten att vara med och bidra till stadens bostadsförsörjning och allmännyttiga utveckling. Du blir en del av en kundnära organisation som värnar om sina medarbetare och värderar hållbarhet inom alla delar av bolaget. Hos Stockholmshem får du spännande och utmanande arbetsuppgifter med stora utvecklingsmöjligheter. Det innebär bland annat utbildning och kompetensutveckling inom branschen och företaget. Hos oss trivs man på jobbet; i medarbetarenkäten inom Stockholms stad har vi genomgående höga resultat och särskilt högt inom ledarskap. I Nyckeltalsinstitutets undersökning "Attraktiv arbetsgivare" ökar Stockholmshem från 128 poäng till 136 poäng, medan branschen minskar från 126 till 125. Att satsa på friskvård och hälsoarbete är ett sätt för oss att verka för ett hållbart arbetsliv med friskare medarbetare och vi erbjuder bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring och möjlighet att semesterväxla.

Stockholmshems målsättning är att spegla mångfalden i staden och vi ser gärna sökande med olika erfarenheter och bakgrund.

Ansökan

Välkommen med din ansökan med cv via länken ovan. Sista ansökningsdag är den 30 maj, men skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då urval kommer att ske löpande.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Malin Ehn, HR, tel. 08-508 39 123. Facklig representant för Vision är Lina Åhs. 08-508 39 221.

Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag. I våra 27 000 lägenheter bor drygt 50 000 stockholmare – lika många som i en medelstor stad. Vi har dessutom drygt 3 500 lokaler. I över 80 år har vi byggt och förvaltat hem åt nya, gamla och unga stockholmare. Vårt arbete utgår från våra kunder – hyresgästerna – och syftar till att erbjuda ett välkomnande, bekvämt och tryggt boende – varje dag.

Vi är ett allmännyttigt bostadsföretag som ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Antalet anställda är drygt 350 personer.