Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Första tiden i din nya lägenhet

Anmäla fel 

Du kan anmäla fel i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen antingen via webben eller telefon.

  • Vår kundtjänst tar emot samtliga typer av felanmälningar. Här kan du också beställa extra nycklar till tvättstuga och gemensamma utrymmen.
  • Via webbfelanmälan kan du anmäla de vanligaste felen som rör din lägenhet eller gemensamma utrymmen i ditt hus. Webbfelanmälan når du genom att logga in på Mina sidor.
  • Bor du i en helt nybyggd lägenhet? Då vill vi att du istället kontaktar oss som jobbat med bygget. Läs mer här

Kan du inte kan vara hemma och ta emot vår servicetekniker? Använd serviceboxen. Gör så här:

  • När du kontaktar oss får du ett kodnummer.
  • Kodnumret (inte namn eller adress!) skriver du på ett kuvert som du lägger din lägenhetsnyckel i.
  • Lägg sedan nyckelkuvertet i den gröna serviceboxen, senast kl 07.30 den dagen vi ska komma. Uppgift om var din box sitter får du samtidigt som kodnumret.
  • Områdesteknikern får ditt kodnummer på sin arbetsorder och hämtar kuvertet i boxen. Hen utför jobbet i din lägenhet och låser sen dörren och lämnar nyckeln i lägenheten (via brevinkastet eller nyckeltub). Se därför till att du har en reservnyckel att låsa upp med.

Kom ihåg att du bara kan använda serviceboxen först efter att du kontaktat oss, kommit överens om en åtgärd och fått ett kodnummer.

Logga in på Mina sidor

På Mina sidor kan du boka tvättid (om din tvättstuga är ansluten till ett digitalt tvättbokningssystem vilket drygt 80 procent av våra tvättstugor är), se dina avier och andra webbtjänster som rör ditt boende. Du loggar in med BankId alternativt personnummer och lösenord. Om du väljer att logga in med lösenord ska du första gången klicka på "Har du glömt lösenordet?". Då skickas en verifikationskod till den e-post du uppgett till oss, och genom att fylla i verifikationskoden på Glömt lösenords-sidan kan du skapa ett nytt lösenord. 

Elabonnemang 

När du flyttar in ska du på en gång göra en anmälan om nytt elnätsavtal (elabonnemang). Det gör du till nätägaren, i våra fastigheter är det i de allra flesta fall Ellevio. Gör bytet direkt eller läs mer på ellevio.se.

Glöm inte att också avsluta ditt gamla elnätsavtal i den lägenhet du flyttar ifrån. Om du vill byta leverantör är det enkelt. Du behöver bara teckna avtal med den leverantör du väljer och sedan se till att avtalet med din nuvarande leverantör blir uppsagt. Den nya leverantören meddelar sedan nätägaren om bytet. 

Att själv försöka jämföra priser kan vara svårt, det finns många leverantörer att välja mellan. Ta gärna hjälp av Konsumenternas energimarknadsbyrå, de har till uppgift att ge konsumenter kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden. Du når dem via länken nedan.

Hemförsäkring 

Alla som bor hos Stockholmshem ska ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. En hemförsäkring är en stor trygghet, och viktig för att du som hyresgäst inte ska drabbas ekonomiskt om det till exempel inträffar en brand eller allvarlig vattenskada i din lägenhet eller hos någon av dina grannar.

Du kan själv jämföra olika försäkringsbolags hemförsäkringar och premier hos Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats (se länk längst ner på sidan).

Lås och nycklar

När du flyttar in i din lägenhet får du nycklar antingen av oss eller av den hyresgäst som flyttar ut från lägenheten.

  • Om nycklarna finns hos oss kan du hämta dem på ditt distriktskontor efter klockan 12.00 på inflyttningsdagen. Om inflyttningsdagen infaller på en söndag eller helgdag kan nycklarna hämtas klockan 12.00 närmast påföljande vardag. Kom ihåg att ta med dig en legitimation när du ska hämta dina nycklar.
  • Om du saknar nycklar till något gemensamt utrymme (tvättstuga, källare etc) beställer du det via vår kundtjänst.

Låsbyte

Beställ gärna låsbyte genom oss, om du gör det inom tre månader från att ditt avtal börjat gälla byter vi ditt lås gratis. Kontakta kundtjänst.

Utelåst?

Har du tappat eller blivit bestulen på dina lägenhetsnycklar? Kontakta en låssmed. 

  • Är det något problem med låset eller nyckeln kärvar? Det fixar vi. Ring kundtjänst på 08-508 39 000.
  • Fundera gärna på om du har någon i din närhet som kan förvara ett par extranycklar. Det kan bespara dig onödiga kostnader för låssmed och ett och annat grått hårstrå.

Säkerhetsprodukter

I vår tillvalsbutik finns ett antal säkerhetsprodukter du kan beställa som tillval. Beställer du en säkerhetsdörr ingår ett niotillhållarlås, eller ”polislås” som det ibland kallas. Du ansvarar själv för service och funktion av tillhållarlåset. Extranycklar köper du från låssmed eller nyckelbar.

Vill du installera ett sjutillhållarlås får du själv låta göra det genom låssmed. Låset är då ditt eget och du ser till att det servas.

Fönsterspärr och lås för terrassdörr är andra tillvalsprodukter som du också kan beställa hos oss.