Varumärkets historia
1999
Inför millenieskiftet gjordes Stockholmshems grafiska profil om från grunden. Stockholmshems gröna färg och typsnittet ”Stockholm Runt” tas fram. En kartillustrationen i grått skapas som ett grafiskt komplement.
2013
Stockholmshem gör varumärkesresan ”Från hus till hem” och varumärkesplattformen ”Huset” med våra kundlöften och värdeord skapas. Samtidigt sker en stor omorganisering och kunden sätts i fokus. Vi går från ”felanmälan” till ”kundtjänst” och från ”fastighetsförvaltare” till ”kundförvaltare”.
Vi får en palett med komplementfärger som används i kommunikation kring Fint hemma. Färger som fungerar tillsammans med och hjälper till att lyfta den gröna.
Den grafiska profilen hanns inte med i varumärkesresan, vilket ledde till en dissonans mellan den grafiska profilen och varumärkesplattformen. Det grå gatumönstret signalerade inte ”välkomnande, bekvämt, tryggt”.
2018
Ett arbete för att skapa samklang mellan varumärkesplattformen och den grafiska profilen inleds. Vi är ett välkomnande bolag och det vill vi att vårt grafiska uttryck ska signalera. Genom relativt enkla grepp skapar vi en grafisk profil som öppnar för en dialog med våra hyresgäster.
2020
Stockholmshems medarbetare beslutar gemensamt om vision och värdegrund för företaget.