Hjälp när det behövs
Stockholmshems centrala kundtjänst har under 2016 fortsatt sitt arbete för att ge våra kunder ett bra bemötande och för att bli ett effektivt stöd för övriga bolaget. Tack vare nya förutsättningar, bland annat ett ärendehanteringssystem kan nu kundtjänst ta emot fler typer av frågor och därmed förenkla våra hyresgästers kontakter med oss.
Kundtjänsten följs upp löpande vilket ger underlag för ytterligare förbättringar. De samtal som tidigare gått direkt till våra inkassohandläggare och störningsutredare har under året flyttats över till kundtjänst. Därmed har vi kunnat förenkla för våra kunder genom att minimera antalet knappval vid inkommande telefonsamtal. Med dessa åtgärder vill vi säkerställa att våra kunder snabbt får svar på allmänna frågor samt kvalitativa svar på mer komplicerade ärenden. Det leder också till avlastning av våra handläggare med följden att de kan använda sin tid mer effektivt.
Hyresgästerna kan tidsboka besök av områdestekniker via kundtjänst eller Stockholmshems webbplats. Mottagna fel skickas ut till någon av Stockholmshems 60 servicebilar, där en områdestekniker antingen reparerar felet omgående eller skickar vidare ärendet till en entreprenör.
En särskild jour tar emot akuta fel på kvällar och helger när det gäller till exempel vattenläckor och hissfel. På kvälls- och nattetid finns också en störningsjour öppen för anmälan av störningar från grannar och kringboende. Störningsjouren drivs i samarbete med Svenska Bostäder, Familjebostäder och Järfällahus.