Elektronisk faktura

Om du inte längre vill ha pappersfaktura eller skriva in långa OCR-nummer vid betalning så kan du anmäla dig till e-faktura. Med elektronisk faktura går hyresbeskedet direkt in i din internetbank och du kan betala med en enda knapptryckning.

Observera att fram till den 12 mars 2019 är vår tjänst för anmälan till e-faktura ur drift beroende på att vi byter system. Tack för ditt tålamod.

Vanliga frågor

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

Får jag en pappersfaktura också?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Stockholmshem använder ibland hyresbeskedet för information till dig som hyresgäst. Även den elektroniska fakturan kommer alltså att ha samma information. Därför är det bra om du alltid läser igenom fakturan i samband med att du betalar den.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Det innebär att du får en e-faktura men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Har du inte autogiro idag kan du hämta ansökningsblankett här och skicka in den eller kontakta oss enligt nedan.

Vilken information behöver jag för att anmäla mig?
Det enda du behöver fylla i är ditt namn och personnummer. Om du betalar hyra för en lägenhet, lokal eller bilplats som du själv inte är avtalsinnehavare för, är det viktigt att du uppger avtalsinnehavarens namn och personnummer i angivna fält i anmälan.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När kan jag anmäla mig till e-faktura?
Du kan anmäla dig när som helst. Så fort anmälan är verkställd kommer din nästa hyresavi alternativt faktura som e-faktura i stället för på papper.

När får jag e-fakturan?
Vi skapar och skickar e-fakturan samtidigt som pappersavierna, men eftersom e-fakturan inte är beroende av postgången får du den några dagar tidigare än du fick pappersavin.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Var vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
För allmänna frågor kan du kontakta din internetbank. Har du frågor om betalningar, innehållet i fakturan och liknande, kontakta oss via kundtjänst på tel: 08 - 508 39 000.