Frågor och svar om Fint Hemma

Här svarar vi på de vanligaste frågorna om Fint Hemma, tillval och lägenhetsunderhåll. Hittar du inte svar på din fråga, kontakta gärna kundtjänst på 08 - 508 39 000.

Vad är Fint Hemma?

Fint Hemma kallar vi hela vårt inrednings- och tillvalssystem där du som hyresgäst kan beställa underhåll och tillval till din bostad. Här ingår VLU, det valfria lägenhetsunderhållet för ytskikt såsom ommålning, tapetsering och golv, samt alla tillvalsprodukter.

Vad är Valfritt Lägenhetsunderhåll, VLU?

VLU betyder Valfritt lägenhetsunderhåll och är en enkel lösning som vi tagit fram tillsammans med hyresgästföreningen eftersom vi tror på just valfrihet.

Våra hyror inkluderar inte underhåll av ytskikten, det vill säga väggar, tak, snickerier och golv. Hyrorna är därför lägre än de skulle ha varit om underhållet hade ingått som hos många andra bostadsbolag.

Istället bestämmer du som hyresgäst om, när och hur din lägenhet ska underhållas. På så vis får du själv möjlighet att påverka din hyra och inte minst sätta din egen prägel på din bostad.

När du beställer t.ex. tapetsering betalar du ett månadstillägg under begränsad tid. Väljer du att underhålla din lägenhet själv eller köpa tjänsten från annat håll - ja, då behåller du din lägre hyra.

 

Varför ingår inte lägenhetsunderhållet?

Vi tycker att det är bra att man bara betalar för en tjänst om och när man utnyttjar den. Vill du måla om, ja då betalar du för ommålningen med ett hyrestillägg bara under en begränsad tid. Hos en hyresvärd där underhållet "ingår", ja där är underhållet pålagt på hyran hela tiden.

Är det något underhåll som ingår?

Våtutrymmen, det vill säga bad- och duschrum samt grovkök, tar vi på Stockholmshem hand om när det behövs och då ingår det i hyran.

Det är ytskikten i lägenheten, det vill säga målning, tapetsering och golvunderhåll som inte ingår i hyran. 

För vilka gäller VLU?

Grundregeln är att det valfria lägenhetsunderhållet gäller för alla våra bostadshyresgäster, från det att de flyttat in i sin lägenhet. Men om du hyr i andra hand, har en skuld hos oss, hyr en studentlägenhet eller om du har sagt upp ditt avtal kan du inte beställa underhåll av lägenheten.

I våra två nybyggen i Rosenlundsparken (Kvartershuset och Parkhuset) är det Stockholmshem som ansvarar för underhållet i lägenheterna. Även om det inte är dags för underhåll kan du som bor här välja att renovera; antingen köpa material och utförande av oss eller göra det själv på ett fackmannamässigt sätt.

Vad är skillnaden mellan Bas och Plus?

Innan tapetsering eller målning behövs underbehandling. Du har möjlighet att välja mellan två prisnivåer för det, Bas eller Plus. Titta noga på väggarna i dagsljus innan du gör ditt val. Då syns den befintliga ytjämnheten bäst.

När väggytan redan är relativt jämn kan det räcka med att beställa prisklass Bas. Då görs punktvis spackling innan målningen eller tapetseringen påbörjas.

Väljer du prisklass Plus görs däremot bredspackling på hela ytan innan arbete med målning eller tapetsering tar vid. Välj det här alternativet till utrymmen där du ställer högre krav på ytjämnhet. För tillvalstapeter gäller alltid Plus.

Är det prisvärt att beställa av Stockholmshem?

Vi köper in väldigt mycket golvarbeten och måleri under ett år - tjänster som vi handlar upp bland firmor i konkurrens. Det ger oss möjligheten att erbjuda bra priser för våra hyresgäster. Avtalen som vi har med entreprenörerna borgar också för ett bra utförande och en god kvalitet.

Får jag göra jobbet själv istället?

Det går jättebra att göra jobbet själv eller att anlita en egen hantverkare. Det är dock bara ytskikten du får ändra själv, dvs väggar och golv. Våtutrymmen är det fortfarande Stockholmshem som tar hand om.

Tänk på att alla arbeten i lägenheten måste vara fackmannamässigt utförda. Om du målar eller tapetserar i en alltför extrem färg kan du tvingas återställa detta innan du flyttar ut. Kontakta gärna oss om du är osäker.

Äger jag tillvalen i min lägenhet?

Nej, tillvalsprodukterna tillhör lägenheten. Du får alltså inte ta med dig något om du flyttar utan det övertas av nästa hyresgäst. Detta gäller även om du betalat ett engångsbelopp för ditt tillval.

Passar alla era produkter i alla lägenheter?

Nej, varje lägenhet och fastighet har sina speciella förutsättningar, vilket ibland kan begränsa tillvalsmöjligheterna. Vi kan alltid ge dig besked om vilken produkt som passar i din lägenhet.

Kan jag beställa vad som helst när som helst?

Du kan beställa tillval och lägenhetsunderhåll i stort sett när som helst. Det som krävs för att du ska kunna göra en beställning är att du har ett giltigt kontrakt och inte har skulder till Stockholmshem.

Om du har en relativt ny produkt kan det finnas ett så kallat restvärde kvar att betala på den. Den informationen får du i så fall av oss när du beställer.

Din lägenhets eller husets förutsättningar kan också göra att alla produkter inte går att installera.

Ingår service på min tillvalsprodukt?

Ja, service ingår under avbetalningstiden. Det betyder att för en spis som du betalar av under 6 år ingår service under sex år, medan en produkt med permanent hyrestillägg har service under obegränsad tid. 

Kan jag betala kontant, istället för med månadsbetalning?

Ja, det går bra. Kontakta vår kundtjänst på 08 - 508 39 000, så hjälper de dig.