Vi söker en erfaren upphandlare som vill gör skillnad i Stockholm

Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag. I våra 27 000 lägenheter bor 50 000 stockholmare – lika många som i en medelstor stad. Vi har dessutom ca 3000 lokaler. I 80 år har vi byggt och förvaltat hem åt nya, gamla och unga stockholmare. Vårt arbete utgår från våra kunder – hyresgästerna – och syftar till att erbjuda ett välkomnande, bekvämt och tryggt boende – varje dag.

Vi är ett allmännyttigt bostadsföretag som ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Antalet anställda är ca 350 personer.

”Jag har arbetat både på djupet och bredden med upphandling och upphandlat allt från byggentreprenader till omfattande ramavtal. Under långa arbetsveckor och på flera arbetsplatser har jag utvecklat och implementerat professionella arbetssätt inom inköp/upphandling - alltid med fokus på resultat. Nu är det dags för mig att dela med mig av mina kunskaper och bidra till Stockholms bostadssituation. Det vill jag göra i en avdelning med höga ambitioner och i en organisation med både hjärta och hjärna, tillsammans med trevliga och kunniga kollegor. Jag vill också att chefen ska ge mig det fria handlingsutrymme jag behöver för att trivas.”

Känner du igen dig i det mesta av detta citat? Då bör du läsa vidare.

Uppdraget
Enheten Upphandling & Inköp ansvarar för Stockholmshems upphandlingar, ramavtal, skötselavtal och andra avtal, samt avtalsuppföljning. Enheten som idag består av 6 personer befinner sig i en spännande utvecklingsresa. Vi är inne i en expansiv fas i takt med krav på ökat bostadsbyggande och behöver därför stärka upp med en erfaren upphandlare. Merparten av våra upphandlingar avser byggentreprenader.

I rollen som upphandlare säkerställer du i samverkan med dina kollegor och beställare ett professionellt, affärsmässigt och rättssäkert arbete inom upphandlings- och avtalsområdet. Vår Inköpsprocess är lika mycket en kategoristyrningsprocess avseende många inköpsområden. Tjänsten är placerad på Stockholmshems huvudkontor.

Dina arbetsuppgifter
Du ansvarar för att upphandlingar sker i enlighet med lagar, regler och bolagets upphandlingspolicy samt att de genomförs på ett affärsmässigt och professionellt sätt. Du kommer självständigt att ansvara för kvalificerade upphandlingar samt i förekommande fall andra uppdrag inom inköpsområdet samt vara rådgivande till upphandlande kollegor eller externa konsulter. Arbetet sker i nära samarbete med bolagets olika beställare och sakkunniga. En viktig del av ditt arbete kommer även utgöras av att tillsammans med övriga medarbetare på avdelningen bidra till verksamhetsutveckling och att sprida kunskap om enhetens arbete. Du förväntas delta aktivt i utvecklingsarbete avseende gemensamma processer, arbetsmetoder och ett ökat fokus på bättre affärer. Arbetet innebär också kontinuerlig kontakt och dialog med såväl beställare som leverantörer och övriga intressenter inom Stockholms stad och med våra systerföretag.

Vem är du?
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ekonomi/juridik/teknik eller motsvarande. Du har flerårig erfarenhet av en liknande roll där du har genomfört större bygg- och entreprenadupphandlingar. Du är således väl insatt i entreprenadjuridik. För att lyckas i rollen har du arbetat inom företrädesvis konsultvärlden, offentlig byggande organisation eller byggbolag. Det är meriterande om du har skaffat dig kunskap om LOU samt vana av projektledning och utvecklingsarbete.

Som person är du självgående och håller hög ambitionsnivå. Du arbetar bra tillsammans med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper. Du ser till helheten, har förmåga att lyfta blicken och drivs av att komma framåt. Vidare är du strukturerad, organiserad och har koll på både detaljer och kvalité. Tycker du precis som vi att upphandling och inköp är viktigt och roligt, så kommer du att trivas med oss.

Vi kan erbjuda dig ett omväxlande jobb där du handgripligen får vara med och lösa bostadsbristen i Stockholm. En roll med stort utrymme för engagemang i ett framtidsinriktat företag med trevliga kollegor! 38 timmars arbetsvecka.

Vi tror att chefen är viktig för dig som medarbetare. Vi erbjuder därför dig som slutkandidat att ta del av chefens resultat i medarbetarundersökningen och/eller att kunna ställa frågor till medarbetarna på enheten.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Skicka gärna in din ansökan omgående då urval och intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdatum 10 december 2017 Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Eva Wallin 073-343 41 28.

Facklig representant för Vision är Chantelle Small tel. 08-508 39 508.

Välkommen med din ansökan!