Frågor & svar om vårt bredbandsnät

Här listar vi de vanligaste frågorna om bredbandsnätet och de olika tjänster som finns att beställa.

Genom att klicka på respektive fråga får du se svaren. För att "fälla in" svaret, klicka på frågan igen eller välj en annan fråga.

Vad är Stockhomshems fibernät?

Stockholmshems fibernät för bredbandstjänster är ett nät där där ett stort antal leverantörer verkar i konkurrens med varandra. Det innebär ett brett utbud av prisvärda internet-, telefoni- och tv-tjänster att välja bland.

Nätet är byggt av fiberkabel vilket innebär att det har större kapacitet än ett nät byggt av kopparkabel. Det är tack vare den höga kapaciteten som flera leverantörer av olika typer av tjänster kan sända via nätet samtidigt.

Kostar det mig något?

När fibernätet installerades i ditt hus höjdes månadshyran med 48 kronor i alla lägenheter (2012 års nivå), enligt en överenskommelse med Hyresgästföreningen. Bredbandsinstallationen betraktas som en standardhöjning som gör att lägenhetens så kallade bruksvärde ökar.

Hyran för nyinflyttade höjs med ytterligare 39 kronor för 1-2 rum och kök, dvs totalt 87 kronor, respektive 50 kronor för 3 och fler rum och kök, totalt 98 kronor (2012 års nivå). Beloppet är inbakat i hyran. För dig som bodde hos oss när installationen genomfördes, syns motsvarande belopp som en ”hyresrabatt” på din hyresavi.

Hyreshöjningen kommer oavsett om man väljer att köpa någon bredbandstjänst eller inte, på samma sätt som man betalar för att det finns tv-uttag i lägenheten även om man inte har tv.

Vilka tjänster och leverantörer kan jag välja mellan?

I nätet finns internet- telefoni- och tv-tjänster och varje tjänsteleverantör har sitt eget tjänsteutbud. Vilka leverantörer som är aktuella kan variera beroende på var du bor. Mer information om leverantörer och deras utbud i olika områden finns under rubrikerna Tjänsteutbud i menyn till vänster.

Hur beställer jag tjänster?

Välj vilken/vilka leverantörer du vill köpa din/dina bredbandstjänster av. Du kan beställa antingen via en beställningsportal eller direkt hos den leverantör du väljer. Läs mer under rubriken Beställning till vänster.

Var vänder jag mig om något går fel?

Om du har frågor eller stöter på problem som rör dina bredbandstjänster eller din utrustning (bredbandsskåp, uttag etc) så ska du alltid kontakta den tjänsteleverantör som du beställt tjänsten av.

Det saknas bredband i min lägenhet, hur gör jag?

Om det inte gjorts någon installation av bredband i din lägenhet, kontakta vår kundtjänst på telefon 508 39 000 så kommer vi och gör installationen.

Varför ska jag välja en internettjänst via fibernätet?

Nätet är byggt för bredbandstjänster och klarar en mycket högre hastighet än det existerande kabel-tv-nätet eller tjänster via telenätet (ADSL). Det innebär att du kan få anslutning med upp till 1000 Mbit/sekund.

Eftersom det är ett öppet nät kan du välja bland fler leverantörer och har möjlighet att få ett bättre pris. Dessutom har du inga eller korta bindningstider när du beställer en tjänst i vårt fibernät.

Vad krävs för att jag ska kunna använda fibernätet för internettjänster?

Du behöver en dator med webbläsare och ett nätverkskort, vilket finns i alla nyare modeller, samt en nätverkskabel. Du behöver varken modem eller någon särskild programvara.

Vilka inställningar behöver jag göra?

När du har valt vilken internetleverantör du vill ha får du startinformation från leverantören som innehåller all information du behöver för att komma igång. Har du haft ett abonnemang med en annan leverantör tidigare så tänk på att du kan behöva radera gamla inställningar som exempelvis genvägar du lagt på skrivbordet. Du ska inte heller använda några gamla lösenord för internetanslutning eller modem.

Är IP-telefoni och bredbandstelefoni samma sak?

Ja, det är det. Det finns dock två olika typer av bredbandstelefoni: IP-telefoni och internettelefoni. Olika tjänsteleverantörer erbjuder olika modeller för telefoni.

Vad är fördelen med att beställa telefonitjänster via fibernätet?

Det är billigare än att ringa via det fasta telefoninätet.

Är bredbandstelefoni det samma som att ringa via Skype?

Skype är en av flera leverantörer av bredbandstelefoni via internet där du ringer via din dator. Leverantörerna i vårt nät erbjuder en lösning där du använder din vanliga telefon genom att koppla den till en särskild dosa som i sin tur är ansluten till bredbandsuttaget. Skype levererar varken IP-telefoni eller internettelefoni.

Måste jag ha kvar mitt fasta teleabonnemang?

Nej, det behöver du inte. Du behöver varken abonnemang för själva nätet eller för de samtal du ringer (ibland är det två olika beroende på vilken förvalsoperatör du valt).

Kan jag både ringa och surfa samtidigt med bredbandstelefoni?

Ja, det är inga problem. Du kan ha både telefon och dator kopplade till samma uttag och använda båda samtidigt.

Måste man ha en dator för att ringa?

Nej, det behöver du inte. Men har du en dator kan du installera en programvara som gör att du kan ringa både via den och din telefon.

Behöver jag internet för att ha bredbandstelefoni?

Ja, du behöver beställa ett internetabonnemang via Stockholmshems fibernät för att kunna använda bredbandstelefoni.

Kan jag ha kvar min gamla telefon?

Ja, om det är en knapptelefon.

Behöver jag någon annan utrustning?

Du behöver en telefonidosa för att kunna koppla in din telefon. Dosan tillhandahåller den telefonileverantör som du väljer.

Kan jag ha kvar mitt gamla telefonnummer?

Ja, mot en avgift kan du välja att ha kvar ditt telefonnummer. Förutsättningarna för att ha numret kvar varierar mellan leverantörerna. Läs mer på respektive leverantörs hemsida.

Finns det risk att ljudkvaliteten blir sämre med bredbandstelefoni?

Kvalitetsmässigt är bredbandstelefoni via ett riktigt fibernät (som du har) lika bra som via det fasta telenätet. Den största skillnaden är att bredbandstelefoni är beroende av strömförsörjning, vilket gör att telefonen inte fungerar under ett strömavbrott. Det gör å andra sidan inte trådlösa telefoner anslutna till det fasta telefonnätet heller.

Fungerar allt annat som med det vanliga telefonnätet?

De flesta så kallade plus-tjänster som leverantörerna i det fasta telefonnätet erbjuder finns också hos leverantörerna av bredbandstelefoni i vårt nät. Har du däremot ett trygghetslarm kopplat via telenätet bör du kontrollera att det även fungerar med bredbandstelefoni innan du byter abonnemang.

Kan jag ansluta alla telefoner i lägenheten till bredbandstelefoni?

Ja, du ansluter bara telefonidosan från tjänsteleverantören i första jacket i lägenheten och kan då använda alla telefoner precis som vanligt.

Är det någon skillnad på bredbands-tv och IP-tv?

Nej, det är olika namn på samma sak.

Vad är fördelen med digital-tv via fibernätet?

Du får digital bild och digitalt ljud vilket ger dig bättre kvalitet. Du får tillgång till en rad interaktiva tjänster såsom video-on-demand och tv-on-demand, alltså att man beställer exempelvis en film eller en särskild sportsändning vid ett enstaka tillfälle.

Behöver jag köpa ny digitalbox?

Minst en digitalbox ingår i startpaketet från leverantören av digital-tv. Behöver du fler erbjuds dessa oftast till bra priser. I dagsläget är man hänvisad till de digitalboxar som leverantörerna av bredbands-tv tillhandahåller.

Behöver jag en box till varje tv i lägenheten?

Ja, för att kunna ta emot digitala sändningar, oavsett om de kommer via fibernätet eller via marknätet, behövs en digitalbox till varje tv

Min tv är gammal, fungerar det i alla fall?

Din tv måste ha ett uttag för en så kallad SCART-kabel för att det ska fungera.

Måste jag beställa en internettjänst för att få digital-tv?

Nej, för att kunna få digital-tv via bredbandsuttaget behövs ingen internettjänst.

Kan jag beställa enstaka filmer som jag vill se till tv:n?

Det utbud som leverantörerna av digital-tv erbjuder finns på deras hemsidor, läs där för detaljerad information om deras tjänster och villkor.

Min tv är ”HD-ready”, kan jag tillgodogöra mig den tekniken nu?

HD-tv är en särskild teknik för både sändning och mottagning som ger bättre bildkvalitet, men har inget att göra med bredbands-tv i övrigt.

Både Canal Digital och Viasat har ett litet utbud av HD-kanaler via fibernätet redan nu och fler kommer sannolikt framöver.

Viss förbättring av både ljud och ljud får du oavsett vilken tv-apparat du har eftersom signalerna sänds digitalt.